feature

سفری به دنیای Unreal Engine

نویسنده: قاسم رمضانی‌منش، خانه ریاضیات اصفهان

Unreal Engine یک موتور ساخت بازی است. موتور بازی، نرم‌افزاری است که برای ساخت و توسعه بازی ویدیویی برای انواع پلتفرم‌ها نوشته می‌شود. موتورهای بازی حداقل شامل یک موتور گرافیکی برای ترسیم و یک موتور فیزیکی برای پیاده‌سازی محیط فیزیکی می‌شوند.

تولد و توسعه Unreal Engine

Unreal توسط استودیوی Epic طراحی و توسعه داده شده و اولین بار برای ساخت یک بازی اول شخص به نام Unreal در سال ۱۹۹۸ استفاده شد. هسته اصلی این موتور به زبان‌ شیءگرای ++C است و امروزه بسیاری از توسعه‌دهنگان بازی از این موتور بازی‌سازی استفاده می‌کنند.

unreal

در Unreal Engine 3 از فناوری OpenGL برای خلق محیطی سه‌بعدی و فیزیکی واقعی استفاده شد. درست همان برنامه واسطی که در سیستم‌های iOS ،Play Station 3 ،Android، و Mac OS X استفاده می‌شود.

از این موتور برای ساخت بازی برای تلفن‌های هوشمند نیز استفاده می‌شود. بازیهایی مانند Infinity Blade برای آیفون:

Infinity_Blade

UnrealScript زبان اسکریپتی بومی Unreal Engine بود که برای نوشتن کدهای بازی و رویدادهای گیم‌پلی  استفاده میشد. این زبان برای برنامه‌نویسی ساده و سطح بالا طراحی شده بود که با انتشار Unreal Engine 4 با Blueprints Visual Scripting جایگزین شد.

Unreal Engine 4

انتشار نسخه چهارم  Unreal Engine در سال ۲۰۱۴ تحولی بسیار بزرگ در توانمندی‌های این موتور و صنعت ساخت بازی‌های کامپیوتری بود. محیط‌های طراحی‌شده با Unreal Engine اکنون آنقدر طبیعی شده‌اند که تشخیص آنها از واقعیت دیگر دشوار هست.

Siren

tree

بازی‌های موفق بسیاری با نسخه چهارم برنامه‌نویسی و ساخته شده‌اند. یکی از معروف‌ترین این بازی‌ها، بازی Hellblade است که انتشار آن دنیای طراحان و کاربران بازی‌های کامپیوتری را شگفت‌زده کرد.

Hellblade


مختصری بر زبان ++C

++C یک زبان سطح میانی در نظر گرفته می‌شود؛ این زبان دارای قابلیت زبان‌های سطح بالا و پایین به صورت همزمان است.

++C توسط بی‌یارنه استراس‌تروپ، ریاضیدان دانمارکی، در سال ۱۹۷۹ در آزمایشگاه‌های بل، برای بهبود زبان سی و بر مبنای آن ساخته شد.استراس‌تروپ ابتدا آن را «C با کلاس» نامگذاری نمود اما در سال ۱۹۸۳ به ++C تغییر داد. استراس‌تروپ تا سال ۲۰۱۴ پروفسور دانشگاه Texas A&M بود و اکنون مدیر بخش تکنولوژی شرکت مورگان استنلی در نیویورک است.

برنامه معروف Hello World به زبان ++C:

hello

و این هم نمونه‌ای از برنامه‌های نوشته‌شده با ++C در Unreal Engine 4:

cpp

اینجا می‌تونی با روش کدنویسی با ++C در Unreal Engine آشنا بشی.

Unreal Engine 5

نسخه ۵ این موتور شبیه‌سازی و ساخت بازی هم سال ۲۰۲۰ منتشر شد.

 

 

نظرات

  • MehrdadME125

    خوب بود ولیکم بود

  • SamimiParsa

    بیشتر C++ بود تا پایتون.
    این سایت مال پایتون هست نه مال C++!!

    • mr

      امیدوارم از خرداد تا حالا فرق پایتونو با سی پلاس فهمیده باشی XD