گزارش مدرسه تابستانه کدنویسی سال ۹۸
مدرسه تابستانه کدنویسی یک رویداد آموزشی و هیجانانگیز بود که در تابستان ۹۸ در خانه ریاضیات اصفهان برگزار شد.
در این رویداد سهروزه با حضور بیش از ۵۰ دانشآموز و مدرس برگزار گردید، دانشآموزان تواناییهای حل مساله، کار تیمی، خلاقیت، و برنامهریزی خود را تقویت کردند.
این رویداد شامل کارگاههایی متنوع از اسکرچ پیشرفته و ساخت بازی گرفته تا تحلیل داده و طراحی وب بود.
در اختتامیه دکتر جواد راستی، عضو هیئت علمی گروه مهندسی پزشکی و مدیر مرکز بازیهای رایانهای دانشگاه اصفهان سخنرانی کردند. دکتر راستی ابتدا به مقایسه درآمد سه صنعت بزرگ “سینما“، “موسیقی” و “بازی” پرداخت. وی گفت از سال 2014 گردش مالی صنعتِ بازیسازی از مجموع گردشِ مالی صنعت سینما و صنعت موسیقی بیشتر بوده است. با توجه به اسقبال زیاد و درآمد بالای این صنعت، تمایل به ساختِ بازی نیز افزایش یافته است. حال، چگونه باید بازی بسازیم؟ ساخت بازی، سه تخصص اصلی نیاز دارد:
۱- Designer (طراح بازی) یعنی کسی که مراحل و سناریوی بازی را طراحی میکند تا بازیکن از بازیکردن لذت ببرد.
۲- Artist کسیکه شخصیتهای بازی، رنگها، گرافیکِ کلی و نحوه بازی را طراحی میکند.
۳- Programmer (برنامهنویس) که با نوشتنِ کد، بازی را قابل اجرا میکند. و بازیهایِ خوب، تیمی متشکل از هر سه تخصص دارند.
در ادامه درباره بازی آناهیتا: دختر خوب که توسط یک بازیساز اصفهانی ساخته شده و اهمیت تاثیر بازیهای رایانهای که جنبه آموزشی دارند هم صحبت شد.
سپس گزارشی از پروژه آموزش کدنویسی نوجوانان توسط نگین رادمنش ایراد شد. در این گزارش گفته شد ۴۰ دورهی ۴۰ و ۲۰ ساعتی آموزش زبان برنامهنویسی پایتون در 21 مدرسه نواحی اصفهان و شهرستانهای تیران و خمینیشهر توسط خانه ریاضیات اصفهان برگزار شده است. همچنین در سال تحصیلی 98-97، مجموعا ۱۲۰ ساعت رویدادِ “خلاقیت با کد” در ۳۶ مدرسه استان بصورت رایگان برای مقاطع ابتدایی تا متوسطه دوم به اجرا درآمده است. تعداد کل دانشآموزان شرکتکننده در این رویدادها ۱۲۱۱ نفر بودهاند. همچنین طی دورههای تربیت مدرس این مرکز از سال ۹۳ تاکنون ۱۲۰ معلم آموزش دیدهاند. این دورهها با همکاری اداره آموزش و پرورش استان و برخی با مجوز ضمن خدمت بوده است.
معرفی اعضای برگزارکننده مدرسه تابستانه کدنویسی: (به ترتیب حروف الفبا)
مدرسین کارگاهها: ابوالفضل باقری (پایتون کاربردی و تحلیل داده)، مایا جمشیدی (پایگیم)، علیرضا خواجه–مدرس خانه ریاضیات بوشهر– (اسکرچ پیشرفته)، نگین رادمنش (پایتون کاربردی و تفکر رایانشی)، مهدی رئیسی (پایتون کاربردی و بازی الگوریتم)، اعظم صالحی (بازی الگوریتم)، حسام صدیقی (تحلیل داده و سیستمهای توصیهگر)، علی موسیزاده از شیراز (طراحی وب)
تیم اجرایی: منیره انصاریپور، نگین رادمنش، فهیمه نادری
تیم همکار در اجرا و تهیه محتوا و تدریس: بهفر باقری، رضا جلالی، مهدی رئیسی، مهدی کریمی، پریساسادات موسوی (اعضای انجمن دانشآموزی پایتون – خانه ریاضیات اصفهان)
تعدادی از کدهای استفادهشده در رویداد را میتونی از اینجا دانلود کنی.
با سپاس و آروزی موفقیت روزافزون برای همه همراهان و شرکتکنندگان در این رویداد پربار و خاطرهانگیز.
.